fbpx

Ha az ember elég hosszú ideig él, sok emlékezetes találkozásra tehet szert.  Jómagam igazán nem panaszkodhatom, és a nagy jazz zenészekkel kapcsolatos élményeim sorában is kiemelkedő Steve Grossmannal való egyórás beszélgetésem a Feneketlen tónál lévő Flamenco hotelben 2008. február 12-én, Müpa-béli fellépésének másnapján.
A kitűnő szaxofonos halála engem is megdöbbentett, csak Somogyvári Péter barátomnak lapunkban megjelent érdekfeszítő megemlékezése révén értesültem róla.  Azonnal feltolultak a Steve-vel kapcsolatos emlékeim, amelyekről itt szeretnék beszámolni olvasóinknak, részemről ily módon emlékezve egy – sajnos bizonyos mértékben „underrated” – nagy jazz muzsikusra.

Hat évvel ezelőtt alakult meg a Big Vicious együttes az Izraelbe hazatelepült Avishai Cohen trombitás vezetésével. Csupa helyi muzsikus kap helyet a zenekarban, egyesek közülük Cohen ifjúkori barátai. Ahogy a zenekarvezető a hazáját, úgy az együttes bizonyos tagjai eredeti műfajukat, a jazzt hagyták el egy időre, de amióta Cohen hazatért és megalakult a Big Vicious, mindenki visszatért a zenéhez, melyet egykor művelt.

Ebben a részben ismét egy olyan zenei anyag bemutatására vállalkozom, amely bizonyára vitát váltana ki a jazz-szakemberek között, amennyiben olvasnák ezt az ismertetőt. Most ugyanis egy érdekes, vagy inkább furcsa zenei stílus reprezentánsáról lesz szó, amely irányzatot a szakirodalom azon része, amely egyáltalán foglalkozik vele Western swingnek nevez. A megnevezés önmagában nem ellentmondás, hiszen ismerjük a western muzsikát, a populáris amerikai zenében még ma is élő és virágzó stílust, és ismerjük a swing jazzt, amely hosszú éveken keresztül mindent elsöprően meghatározó zenei stílus volt szerte a világon. Ennek a muzsikának volt kiemelkedő reprezentánsa Bob Wills és a Texas Playboys, akinek The Tiffany Transcription című 1945-46-ban lemezre vett számait tartalmazó CD-jéről lesz szó ebben a részben. A CD-t a Rhino lemeztársaság adta ki 1984-ben.

A szomorú hír hétfőre virradóra jelent meg, egyre többek által megosztva a Facebook hírfolyamán, köztük az egykori zenésztársak visszaemlékezéseivel. Steve Grossman a New York-i Glen Cove kórházban, augusztus 13-án, pénteken hunyt el, 69 éves volt. A halál oka még hétfőn ismeretlen volt, de azóta testvére, Myles Grossman is megerősítette, szíve hosszú betegség után leállt.

A Modern Art Orchestra augusztus 22-én hajóra száll Hajós András nélkül.

2014 óta Székesfehérváron újra megrendezésre kerülő Alba Regia Feszt idén is színes programmal várja a látogatókat. 3 nap alatt 12 ingyenes koncert egy új helyszínen, a Feketehegy-Szárazréti Közösségi Ház szabadtéri színpadán.

Ki mit hallgat / Nagy János

2020. augusztus 17.

A zenésznek a zene nem csak hivatás, kenyérkereset vagy megszállottság, de mindenek felett örömforrás. A MagyarJazz újabb sorozata keretében munkatársunk, Pallai Péter kérdezi a magyar jazzvilág nagyjait, mi az a tíz zenedarab, amit a legszívesebben hallgat saját épülésére, amikor éppen nem szakmázik?

Much of the music that gets pigeonholed as „world music” nowadays has a problem: it wants to bridge the two banks, ancient and modern so much that it forgets about the water underneath. New York-based Hungarian singer Nikolett Pankovits has come forward with a brilliant new record. River seems to me about knowing where the water flows, where the banks are, and how to bridge those distant banks.

A cím egy szinekdoché szinekdochéja – a multiinstrumentalista zenekarvezető új lemeze címében nem nevezi meg a zenét, amit kvartettjével előad, ehelyett a zenét megszólaltató hangszer (szinekdoché) alapanyagáról, egy egzotikus afrikai fáról nevezi el albumát (2. szinekdoché).

10 nappal a jazzpiknik előtt, még nem egészen egyértelmű, hol és mikor kik fognak fellépni a pikniken. Augusztus 20-án viszont biztos, hogy a Magyar Jazz Szövetség ünnepli a 30. évfordulóját a Müpás autós koncert után ismét – legalábbis a jazzpiknik Facebook oldala szerint.

A hálaadás estje

2020. augusztus 13.

A márciusban elrendelt korlátozások enyhítése óta a BJC, az Opus, az iF, és a Jedermann után, hétfőn a Nyitott Műhelybe is visszatérhetett az élőzene. A koronavírus miatti csend a kultúra 18 éve önerőből működő Ráth György utcai bázisát is válsághelyzetbe sodorta, az alapító, egyszemélyes üzemeltető, programszervező, vendéglátós feladatokat ellátó, egyszóval mindenes Finta László ezért adakozásra kérte a törzsközönségét, és az alkalmanként idelátogatókat. Azokat, akiknek hétről-hétre fontos volt, hogy a főként a marginális kultúrába sorolt irodalmi estek, filmvetítések, koncertek, képző-, és fotóművészeti kiállítások után, még egy kicsit tovább maradva, családias légkörben megvitassák egymás közt az alkotókkal a látottakat, hallottakat, és akiknek ezek a mára kissé furcsának tűnő tevékenységek életük fontos részévé váltak.

A Szentendrei Jazztábor kísérleti jelleggel, családi "mikrotáborként" 2019 nyarán került először megrendezésre két "moderátorral" (a tábor ötletgazdájával, Neuschl Armanddal és jómagammal), valamint körülbelül 10-12 résztvevővel. A nem várt sikernek köszönhetően egy hónappal később újra megrendeztük az eseményt, és eldöntöttük, hogy a 2020-as évben egy minden szempontból fejlettebb és összetettebb tábort csinálunk. A mostani rendezvény fontos újításai a három vendégelőadó, Gyárfás István, Bartha Mátyás és Gayer Mátyás előadásai és koncertjei, valamint az alapítványi formában működő Dunarnia Inspirációs Ház társszervezőként való bekapcsolódása voltak.

Május 1-jén elindult a Modern Art Orchestra vezetője, Fekete-Kovács Kornél által kitalált különös vírus. Egyszer majd hallhatjuk, hogyan lesz kilenc hangból sok hosszú zenemű. A kilenc hangot 10 zeneszerzőnek kellett továbbírnia, így biztosított lett a mutáció, ami ha nem szakad meg, akár végtelen is lehet. A zeneszerzők nem csak magyar jazz-zenészek közül kerültek ki, hanem komolyzenei és nemzetközi szerzők is vannak köztük.

Idén a koronavírus ellenére megrendezik Kelet-Magyarország legnagyobb fesztiválját, a 29. Zempléni Fesztivált, ahol több helyszínen 70 programmal várják a Tokaji régióba utazókat. Több esemény helyszíne is szabadtéri.

A zenésznek a zene nem csak hivatás, kenyérkereset vagy megszállottság, de mindenek felett örömforrás. A MagyarJazz újabb sorozata keretében munkatársunk, Pallai Péter kérdezi a magyar jazzvilág nagyjait, mi az a tíz zenedarab, amit a legszívesebben hallgat saját épülésére, amikor éppen nem szakmázik?

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005