A Jazzfuel azt írja, ha egy zenész szeretné, hogy a friss lemezének híre eljusson a világba, akkor a leghatékonyabb módszer egy jazz újságíró elérése. Amit ők a saját kampányaikból megállapítanak, hogy nagy segítség lehet egy-egy sajtó idézet kiválasztása, mikor kapcsolatfelvételre kerül sor klubokkal, fesztiválokkal.
Néhány megválaszolatlan kérdésre bizonyára meg fogják kapni a választ a következő felmérésből.
Hol találhatóak azok a jazz újságírók, akiket megkérdezett a Jazzfuel?
Ahogy az ábrán látszik, legnagyobb hányaduk angol nyelvű területről válaszolt: 43% USA és 28% Nagy-Britannia. Majd őket követi a német nyelvterületről beérkezett válaszok (Németország, Ausztria, Svájc).
Milyen típusú zenei kiadványba írnak a megkérdezett újságírók?
Talán nem meglepő, hogy az online magazinok kerültek a táblázat elejére, összesen 61%-kal. De érdekes információra bukkantak a felmérést készítők, mégpedig, hogy több újságíró is volt, aki többféle médiumban is publikált.
Fontos, hogy a zenészek lássák, hogy egy albumkritikánál az online, digitális megjelenés sokkal gyorsabb átfutási idővel mehet, mint a magazinban való megjelenés.
Átalagosan hány cikket tesznek közzé havonta?
Bár erről nincs adata a magazinnak, de első kézből tudják, hogy mennyi fantasztikus zenei író foglalkozik „szabadidejében” jazz-írással szenvedélyként. Ezennel a MagyarJazz is köszöni a saját szerzőinek, hogy hatalmas odaadással dolgoznak a jazzért teljesen ingyen, a szabadidejüket is feláldozva.
Visszatérve a kutatásra: átlagban 2-5 cikke jelenik meg havonta egy zsurnalisztának.
Hány jónak tartott albumot nem tudnak elemezni időhiány miatt?
A válasz 0-40-ig mehetett, attól függően, hogy mondjuk minden jónak ítélt albumot tudtak elemezni vagy hogy mondjuk 40-ből csak 1 albumról tudtak ajánlót írni.
Az átlag 4-5 volt. A Jazzfuel azt ajánlja, hogy ha egy igazán nagyszerű albumot készített, akkor mutassa be azt elegánsan, közvetlenül a megfelelő újságírónak ajánlva. De még így is szükség van a szerencsére és a kitartásra, hogy az ajánló megszülessen.
Hogy választják ki, melyik albumról születik ajánló?
Különböző kiadvány típusok esetén más és más a kiválasztás módja. Az egyszemélyes blognál győzze meg a blog gazdáját. Ám a többinél vajon a szerkesztő vagy az író hozza meg a döntést, kiről fog megjelenni kritika? Az eredmények azt mutatják, hogy az újságíró dönt, kiről fog írni ajánlót: 59%.
Azt javasolja a Jazzfuel, hogy ne a szerkesztőt ostromolja emailekkel a zenész, hanem inkább keresse meg, ki az, aki hasonló lemezekről szokott írni ajánlót, és őt célozza meg személyes hangvételű levéllel.
Hogyan bukkan rá új zenére vagy albumra 2020-ban?
Oly sok zene jelenik meg nap mint nap, és annyiféle módon elérhetőek azok, hogy fontos lehet tudni, manapság hogyan keresi és találja meg a legújabb dalokat a jazz sajtó.
Amint a grafikonból látszik, sokan a kiküldött CD lemezeket hallgatják (81,5%) vagy esetleg sajtóból (55,6%) értesülnek az újdonságokról. De azért érdekes megjegyezni, hogy mennyien találkoznak véletlenül online vagy weboldalon vagy a közösségi hálón vagy a Spotify-on (18,5%) új zenékkel.
Ez persze nem azt jelenti, hogy a hagyományos módszer eltűnt, mert a kritikusok egy jelentős része még mindig a lemezboltokat keresi fel vagy élő koncertekre jár vagy személyes ajánlást hallgat meg.
A Jazzfuel ajánl néhány megoldást is a jazz újságírók elérésre:
- Küldje el a zenét és hozzá az információt;
- Ossza meg a közösségi médiában;
- Mindenkinek van egy saját személyes hálózata (ismer valakit, aki ugyancsak ismer valakit), ahol lehet olyan ismerőse, aki ismer valakit, akinek sajtókapcsolata van.
- Még hogyan érhet el jazz magazint? Készítsen playlistet. Írjon egy vendégcikket és ajánlja közlésre.
Ha egy kicsit gondolkodunk, sok jó eredmény bontakozhat ki.
Teljes felmérés itt olvasható: https://jazzfuel.com/jazz-journalists-survey/
Kapcsolódó cikk: Hogy hívjad fel a szakírók figyelmét új albumodra / 2. rész